20 tips för att överleva Matterfalls oförlåtande svårighetsgrad

Matterfall box framsida

Matterfall, det senaste arkadspelet från Housemarque, är överraskande svårt. Döden väntar runt varje hörn tack vare spottande fiender och spikiga gropar. Det finns det mycket som kan få din karaktär halshuggen eller uppbränd. Lyckligtvis har vi, genom hundratals omgångar, lärt oss ett par knep som kan hålla dig från att dö … så mycket.

Traversera

1. Undersök alltid. Civila är gömda från den raka vägen genom varje nivå, och att spara dem låser du upp värdefulla vapen och förstärkningar.

2. Du kan använda din materia ray för att slå vissa flytande avdrag och matterwalls för att bilda sköldar från fiendens eld.

3. Vissa torn spyder röda laserstrålar. Du kan inte fasera genom dessa utan att ta skada. Du måste förstöra dem för att komma över dem.

4. Om du ser glödande blåskivor flytande omkring, plocka upp dem! De bygger din chockladdning, som kan användas för en förödande attack.

5. Teleporters är inte checkpoints så bli inte kåta när du använder en. Spela det säkert tills du träffar en faktisk kontrollpunkt.

6. På vissa sektioner kommer du åt anti-gravitation brunnar ofta upptagen av fiender som spår kulor i ett cirkulärt mönster. Tillbringa några minuter att titta och memorera mönstret innan du går igenom sektionen.

7. Senare nivåer har svåra tråd-nål sektioner. Se till att du trycker i rätt riktning när det är dags att fasera. Det är väldigt lätt att luta något uppåt på joysticken och skicka din Freelancer-omsorg i en annan riktning till hennes döm.

8. De flesta fiender och miljöfällor kan fasas igenom men inte alla, och inte alla kan förstöras. Lär dig vad dessa fällor är och memorera sedan deras timing så att du kan undvika dem.

9. Det finns lila säckar fyllda runt varje nivå. Dessa gör inget annat än ger dig en högre poäng om du hittar dem men de är värda att gå efter om du vill klättra på topplistorna.

10. Om du dör mycket under en särskilt svår plattform, bli inte nedtonad. Försök med en annan rutt, antingen över eller under det du gjorde tidigare. Det finns ofta flera laterala rutter genom ett enda avsnitt som var och en har sina egna faror och mängder av fiender.

Bekämpa

11. Försök alltid ha två undervapen och en modifierare i din augmentationsspår. Din dash förmåga kommer att spara din metalliska dölja många gånger. Använd den för att stunna fiender och fas genom eld.

12. Shield-toting fiender verkar skrämmande först men hoppa och zap över dem för att slå dem bakifrån. Samma sak gäller för tjur-rush fienden du kommer över senare.

13. Håll alltid rörelse. Var inte rädd för att ta skada (om du inte går för en super hög poäng) som hälso-packar är generösa.

14. När du besegrar fiender kommer ibland en cluster bomb att dyka upp. Använd din materiens pistol (L2) för att göra detonera när fiender är nära, vilket dödar många av dem och bygger upp din poäng.

15. Om du blir trångt av fiender i ett trångt utrymme, försök med att dasha där borta, även om det innebär att du tar skada som att fiendens eld kommer till dig från alla håll i ett litet utrymme betyder vanligtvis spel över.

16. Du behöver inte slåss mot varje fiende. Ibland är det bäst att zap genom ett avsnitt om du befinner dig överväldigad.

17. Du kan bli frestad att spara din chockladdning, vilket saktar ner tiden och ökar din eldkraft under en kort tidsperiod, för när du kommer i bindning. Gör inte. Använd den så mycket som möjligt för att bygga upp kombinationer och poäng. Du får tillräckligt med avgifter under nivåer som du inte behöver spara energi.

18. Din järnvägs stråle kommer att ricochet en gång och kan slå fiender på rebounden och döda dem.

19. Experimentera med dina sekundära vapen när du får dem. De kan ofta göra skillnaden mellan överlevnad och nederlag.

20. Fiender kan inte fasas eller eldas genom materiaväggar trots att du kan. Använd detta till din fördel. Om en massa fiender tränger dig, fasar du efter en och sprängar dem genom väggen för att rensa ut dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *