Namco Museum: Recension

Namco Museum en bild på menyn

Nintendos klassiska multiplayer-version av Pac-Man kommer till Switch, här är vår recension

Namco har släppt många retro-samlingssamlingar under åren som gått. Namco har funnits i mer än 60 år och släppt massor av spelsamlingar och det är bra. Problemet är samlingarna aldrig är helt definitiva, och något vimsigt ihoppackade. Det är ofta till synes slumpmässiga samlingar av spel som aldrig riktigt innehåller de stora klassikerna. Denna nya Switch release kommer närmare än de flesta tidigare samlingar, även om det bästa med det är det senaste spelet: Pac-Man Vs.

Namco Museum: Vilka spel ingår?

Ett av spelen i Namco Museum

Av de 10 andra spelen i denna sammanställning skulle vi klassificera tre som äkta klassiker. Här är de i kronologisk ordning:

• Pac-Man (1980)
  • Galaga (1981)
  • Dig Dug (1982)
  • The Tower Of Druaga (1984)
  • Sky Kid (1985)
  • Rolling Thunder (1986)
  • Galaga ’88 (1987)
  • Splatterhouse Rolling Thunder 2 (1990)
  • Tank Force (1991)
  • Pac-Man Vs. (2003).

Vi saknar Xevious på denna lista, och som alltid är det synd att ingen av Namcos 90-talsspel någonsin ingår, men det är inte en dålig uppställning. Pac-Man, Galaga och Dig Dug är äkta klassiker och som sådana är fortfarande överraskande spelbara idag. Båda för dem som minns dem ursprungligen (eller från de många iterationerna sedan) och de som upptäckte dem för första gången.

Namco Museum: Vad får man?

Huvudmenyn i Namco Museum

11 spel är inte jättemycket, men med tanke på den begränsade uppställningen är det konstigt att en plats har blivit bortkastad på Galaga ’88. Även om det är intressant att se vad som idag skulle betraktas som något mellan en remaster och en remake. Vi har också alltid haft en förtrollning för actionplattformen Rolling Thunder, som Sega skamlöst slog av för Shinobi ett år senare. Uppföljaren, som inkluderar simultan två spelare, är extremt sällsynt och vi kommer aldrig någonsin ihåg att se det i köttet igen på dagen.

Vi kommer inte heller ihåg att se Splatterhouse vid den tidpunkten, som vi tycker mest minns mer från sina hemkonverteringar. Den ursprungliga mynt-op är den goriest versionen, och medan blodet från förstörda fiender är grönt är inte gore i bakgrunden – och förblir överraskande groteskt. Dess långsamma och förenklada kamp var aldrig så kul även om det är intressant att se ett japanskt spel av tiden med västliga skräckfilmer som fredag ​​den 13: e och onda döden som inspiration.

Spelplanen på Pac Man Vs.

Tower of Druaga ingår alltid i dessa kompileringar, för även om det är lite känt i väst var det extremt populärt i Japan. Som en av de första aktionsrollspelarna blev det ett stort inflytande på allt från Dragon Quest till The Legend Of Zelda. Alla är intressanta, men ingen av dem gör det kul att spela idag.

Sky Kid är ett annat spel som Namco ofta tycker om att referera till, vilket är en av flera sidoscrollande flygplanssimulatorer från tiden. Det är inte mer eller mindre underhållande än någon av de andra men, och igen, inte så kul för en modern publik.

Den konstigaste är Tank Force, som är den senaste mynt-in i sammanställningen, men ser ut som om den är 10 år äldre än vad den egentligen är. Det är ett top-down labyrint spel som inte är mycket mer komplicerat än Atari Classic Combat, och vi har ingen aning om vad det gör här bland ett sådant upphöjt företag. Särskilt då det var en fyrspelarsversion ursprungligen, och det här är bara två.
Tyvärr finns det inga faktiska museelement för att förklara vad dessa spel är, eller varför de har ansetts vara värd att inkludera dem. Hur man spelar avsnitt är relativt djupgående men det finns inget historiskt sammanhang för någonting, vilket gör en skymning av namnet. Den enda extra insatsen är ett utmaningsläge för varje spel, vilket sätter enkla tids- och poängbaserade mål.

Pc Man Vs. i Namco Museum

Det finns en rad olika skärm- och spelalternativ, inklusive chansen att visa skärmdisplayen 90 grader för att bättre matcha skärmförhållandet mellan många av spelen. Förutom att kontrollerna inte automatiskt ändras för att matcha, vilket verkar bisarrt med tanke på Joy-Cons skulle ha gjort det så enkelt.

Så kommer vi till Pac-Man Vs, som tillsammans med Zelda: Four Swords Adventures var det enda bra att komma ut ur Nintendos Game Boy Advance “connectivity” -drift med GameCube. Tanken är enkel: en person spelar som Pac-Man och de andra tre är spöken som försöker fånga honom. Den ursprungliga versionen behövde tre Game Boys, en GameCube och alla anslutningskablar, men det här erbjuder två sätt att spela – varav den ena behöver bara en konsol.

Frågan är dock om det är värt 350 kr, och vi måste säga att det inte är riktigt där. Men om paketet som helhet var £ 10 billigare, eller hade mer mynt-ops, skulle vi rekommendera det utan förbehåll, som Pac-Man Vs. Förtjänar inte att sitta fast i ett museum.

Namco Museum: Betyg

Pac-Man Vs. Är en äkta klassiker som förtjänar en större publik, men där slutar det roliga med denna samling. Istället för att bjuda på publikjubel med Xevious och andra populära titlar är resten av samlingen ett hopkok som faller platt. Pac-Man Vs. är utmärkt och passar perfekt till Switch, och det räddar egentligen hela utgåvan från ett totalt fiasko.

Namco Museum: Information

• Pris: ~350 kr
  • Släpptes: 28th July 2017