NieR: Automata – Recension

En bild på hjältinnan i spelet NieR: Automata

Den postapokalyptiska världen av Nier: Automata trivs med sina mysterier. Dess förstörda värld är en lekplats av mayhem där moderna androider lägger sig till mindre sofistikerade utseenderobotar. Förslaget till ett oändligt krig är initialt enkelt. Men om du vet något om spelets regissör, ​​Yoko Taro, vet du att du förväntar dig det oväntade. Det inkluderar allt från ett ovanligt ljudspår som är brutalt i vokal till en stridshärdad hjältinna som går med swaggeren av en supermodell. Automata levererar också ett väl utfört och raffinerat stridsystem, vars nivå ensam gör Automata väl värt priset på upptagandet.

NieR Automata – En kvinnlig Android

Du ser ursprungligen Automata utifrån en kvinnlig android som heter 2B, som är en del av YoRHa, en grupp av artificiella soldater som har för avsikt att torka jorden från sina fientliga robotar och deras främlingsskapare. Denna konflikt är allt mer gripande på grund av mänsklighetens förskjutning till månen, en utvandring som inträffade för hundratals år sedan. Att gå med 2B på de flesta av hennes uppdrag är 9S, en manlig android som saknar 2Bs dubbla vapenstyrdhet, men kompenserar med ovärderliga hackingskunskaper. De börjar som främlingar, men genom de hinder de övervinnar börjar en uppenbar närhet att bilda sig. Detta beror delvis på Automatas sensationella anime-as-hell-arketyper och berättelser.
En bild på hjältinnans spelvapen i NieR: Automata

NieR: Automatas värld

Med tanke på att jorden är helt överkörd av mordiska maskiner verkar gästfrihet och mänsklighet långt borta. Men denna utmaning mjukas av den hanterbara storleken på Automatas öppna värld, vilket motsvarar en liten stad. Det lockar utforskning utan att känna sig skrämmande, och det är svårt att gå vilse när du har kört igenom samma vägar ett par gånger. Mycket av backtrackingen härrör från spelets numeriska sidokunskap, där du hjälper dina meders androider på enkla ärenden och dödar uppdrag. Medan de flesta av dessa uppgifter inte är särskilt minnesvärda, lägger de till karaktär för världen. Vidare minimeras monotoni av bekvämligheten med snabb resa och snabba ånger som älg och vildsvin.

Några farliga motståndare i skogen i spelet NieR: Automata

Bakgrunden att vara en robotutrotare i Automata är att din duk av förstörelse är en produkt av Platinum Games. Deras förkärlek för feberishly snabb och elegant kamp är på full skärm med visuella som echo även de mest upprörande attackerna från Bayonetta. Kampen utvecklas vidare utan tankelös mashing på snabba och starka attacker tack vare olika bladformade vapenstilar. Att kombinera alla två typer ger unika flashiga animationer och, ännu viktigare, skadliga resultat. Du kan utlösa andra underbara manövrar genom att attackera efter att ha tagit bort en slick dodge cartwheel eller genom att hålla ner någon av de två attackknapparna. 9S egen skicklighet med ett svärd gör honom till en betydande AI-kontrollerad bidragsgivare, och hans förmåga att hålla sig till 2B gör kamparna positivt frenet. Med tanke på den krävande, ännu givande högfärdighetskampen och de akrobatiska färdigheterna i 2B, skulle det inte vara orimligt att säga att Automata är det närmaste det finns en andlig efterföljare till Metal Gear Rising: Revengeance, som även utvecklats av Platinum.

Den industriella världen i spelet NieR: Automata

NieR: Automata – Spelteknik

Du förväntas använda verktyg och tekniker utöver de två huvudangreppsangrepparna om du har något hopp om seger i någonsin möte. Din pod companion – som echo Grimoire Weiss, den flytande boken från den första Nier – ger dig olika former av stöd. Inte bara ger podmen dig en långvarig attack, det är ett annat uttag för att anpassa ditt angreppssätt. Du kan växla i ett brett utbud av passiva prestationsförbättrande marker, som ger dig stat buffs och hjälpsamma automatiska kommandon. Lita på din pod för att automatiskt använda ett av dina hälsoprodukter när din HP faller under en viss punkt gör läkning en mindre sak att oroa sig för. Din pod ger dig möjlighet att fokusera på andra överlevnadsproblem, som att sparka röv och ser bra ut i processen.

Med tanke på den krävande, ännu givande högfärdighetskampen och de akrobatiska färdigheterna i 2B, skulle det inte vara orimligt att säga att Automata är det närmaste det finns en andlig efterföljare till Metal Gear Rising: Revengeance, som även utvecklats av Platinum.

Idolbild på hjältinnan i spelet NieR: Automata

Om du någonsin går tom för läkningsprodukter och blir mördad av fiendens robot, kommer du att förlora dina erfarenhetspoäng om du inte kan återvända till din sista döds punkt. Detta liknar den svårighetsstil som populäriseras av Dark Souls med ytterligare en risk för förlust: tillsammans med spänningen om att du kan förlora erfarenheter som du har tjänat sedan din senaste spara, kan du också förlora alla dina pods installerade marker, med undantag Av det obligatoriska operativsystemet chip.

Medan Automata återgivande levererar den specifika smaken av snygg kamp som finns i Platinums bästa verk, förhindrar det aldrig Taros distinkta direktorienterade handarbete och förkärlek för okonventionell spel och berättande design. Det är den typ av produktion som smidigt blandar berättelser, hack-och-slash-strid och – tror det eller inte – en engagerande bullet-helvete-skyttkomponent. Du ifrågasätter inte infantila beteenden hos många fiendrobotar eftersom de är så djärva. Och du får inte en förklaring till 2Bs cosplay-ready gothic lolita outfits, hur hon lyckas flytta smidigt genom en öken i klackar, eller varför några av hennes kamrater beter sig som självinblandade tonåringar. Du går bara med det på grund av Automatas fängslande värld och involverar strider.

I vinterskogen i spelet NieR: Automata

Nier: Automata – Speldesign

Taros oorthodoxa tillvägagångssätt till speldesign är bäst exemplifierat av Automatas multipla ändringar och de olika graden av substans i dessa slutspel. Han är inte ovanför nyhet eller gag-slut, trots att de verkliga belöningarna är de fem stora slutet och de olika resorna till var och en. Du får inte den fullständiga bilden förrän du når dessa fem ändpunkter. När du reser ner dessa olika vägar introduceras inte bara nya händelser, utan ges också nya perspektiv på ögonblick som du redan har upplevt. Din framåtskridande framsteg drivs inte av den enda tvången för att uppnå 100% färdigställande; Du drar helt enkelt av nyfikenhet för att lära dig mer om vad som hände med jorden och mänskligheten.

NieR: Automata – Betyg

Tack vare Platinum Games känsla för glädjefylld kamp är Automata Yoko Taros mest spännande spel hittills. Kampmekanikerna klickar efter att ha hamnat i en låg inlärningskurva, och slutresultatet är en skicklig dans där balletiska dodger kompletterar wushu-inspirerad aggression. Dessutom är den här mångsidiga resan generös med peppared överraskningar och uppenbarelser, samt påskägg som kallar tillbaka till det första spelet och Drakengard-serien från vilken Nier spunnit av. Det är en köttig, ofta spännande story som visar Platinum Games och Yoko Taros unika blandning av geni.

  • Pris: ~490 kr
  • Släpptes: 23 Februari 2017
  • Plattform: Playstation 4
  • Utgivare: Square Enix
  • Spelstudio: Platinum Games

9.2 av 10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *