Nidhogg 2: Recension

Den ursprungliga Nidhogg hittade en kreativ och rolig vinkel på stridsgenren. Dess akrobatiska strid och estetiska enkelhet var en del av charmen, vilket gör att man kunde öka komplexiteten utan att förstöra upplevelsen. Nidhogg 2 hanterar rollen som efterföljare riktigt bra och lägger till ett väsentligt nytt sätt att engagera dig utan att förlora det som gjorde originalet till ett fantastiskt spel. Den misslyckas dock med att utöka seriens omfattning så som du förväntar dig att en uppföljare gör, men en rad nya spelalternativ gör det svårt att återgå till originalet när du väl provat Nidhogg 2.

Samma spelkoncept som Nidhogg

Nidhogg 2 behåller grundkonceptet av det ursprungliga spelet. Två motståndare slås till döds för att hedra offret till Níðhöggr, en gudomlig orm av norsk mytologi. Den som slår först gör en galen sprint till slutet på en arena som sträcker sig många skärmar. Motståndaren försöker samtidigt stoppa dem. En enda död kan leda till successiva, eftersom förloraren ständigt vinner mer mark för att bygga ett ordentligt försvar, men ett enda svep av ett svärd kan omvända flödet av en match på ett ögonblick. Detta medför spända matcher då jämt matchade spelare fightas vid dörröppningar, transportband eller lavapooler tills en spelare äntligen lyckas bryta sig igenom och gå vidare till nästa skärm.

Nyheter i Nidhogg 2

Nidhogg 2 lägger till några nya verktyg för att skaka upp saker. Nya claymores är inte det bästa vapnet, men deras svep är perfekta för att motverka hopp-glada motståndare. Knivar slår snabbare än något annat vapen, vilket gör dem perfekta för nära möten. Bågar är förtryckande på långa sträckor, men svåra att hantera nära, och deras pilar kan reflekteras. Slutligen leder nya attacker och slides till hektiska utbyten, eftersom båda spelarna slänger sina vapen och försöker sparka varandra i död på nära håll. Även om knivar är lite svaga, känner alla andra nya vapen och trick starkt att jag aldrig kände att jag inte kunde landa ett slag mot min motståndare på något sätt, även om jag inte hade ett vapen handy.

Du kan också kämpa på flera nya banor, med namn som veteraner kanske kommer ihåg (som “Clouds” eller “Castle”). Den mer tecknade, uttrycksfulla konststilen är långt ifrån originalets eklektiska himmel och minimalistiska toner, men ju fler matcher jag spelade desto mer omfamnade jag hur färgrikt tät och varierande varje steg var. Ett steg har du kämpat genom en serie trånga fängelseceller, medan en annan har flera kvar att kämpa med.

De nya alternativen gör kampen mycket intressantare; Efter att du har slagit upp en motståndare, behöver du inte bara tänka på hur du kommer att närma dem under nästa match, utan också hur du planerar att motverka det vapen de slumpmässigt kommer att få. Detta bidrar till en chans, men eftersom den är i tjänst för försvar, tjänar det som ett sätt att kväva den dynamik som den vinnande spelaren upprätthåller med varje vunnet möte. Och eftersom varje match äger rum under flera korta sträckor, kommer ett lyckligt vapenspark inte att vinna dig i matchen.

Nidhogg 2 multiplayer

Om du eller en grupp av vänner hittar vapen eller taktik särskilt irriterande kan du välja att ta bort det helt. Du kan också finjustera andra inställningar, till exempel att göra vapenkastar ditt enda alternativ (eller ta bort dem helt), inaktivera bilder, eller med varje runda vara en enda plötslig dödsperiod. Dessa alternativ är ett smart sätt att förlänga livet för ett spel; Om du blir uttråkad av vanliga matcher (eller om någon missbrukar en viss taktik) kan du spela med låg tyngdkraft, eller med båda spelarna stannar hela tiden. Att spela med vänner eller i grupper är en explosion, eftersom varje grupp utvecklar, räknas och bygger på sina egna specifika strategier under längre sessioner.

Du hittar emellertid inte mycket att göra utanför den gruppinställningen. Arkadläget fungerar inte ens som god praxis; Datorstyrda motståndare tar inte fart på dödar, står stilla i sekunder i taget och väntar ofta på att du dödar dem. Du kan inte heller ändra svårigheten, vilket innebär att du kan slå arkadläget en gång (och du borde inte ha något problem att göra så), det finns liten anledning att ta itu med det igen. Du kan också testa din mettle online, men din körsträcka varierar. Medan vi hade matchningar som gick smidigt, upplevde vi också en kraftig avmattning vid tillfället.

Nidhogg 2: betyg

Även om spelet inte lägger till mycket för erfarna spelare, så lyckas Nidhogg 2 att förbättra den framgångsrika, enkla formel som gjorde originalet tilltalande i första hand utan att förstöra något för inbitna fans. De nya vapen och manövrarna smälter perfekt in i de våldsamma fighterna, vilket gör dem ännu mer dynamiska och spända. De enstaka nyheterna kan vara få, men för alla som vill testa sig mot sina vänner är Nidhogg 2 svår att slå.

Vårt betyg

8.8/10