Recension: Telltale Guardians Of The Galaxy: Episode 3

Telltale inser vikten av att lägga grunden till en god berättelse i sina spel och av att bygga upp karaktärernas motiv för att sedan återkoppla till dem. Denna strategi är tydlig i Mer Guardians Of The Galaxy: Episode 3, där den ordinarie vårdnadshavaren har ett väl konkurrerande motiv som visas genom tillbakablickar. Den spänningen gör Episode 3 till den mest känslomässiga storyn hittills, men en del tekniska problem i spelet förstör tyvärr känslan något.

En ny viktig karaktär kommer in på scenen i den senaste episoden; Mantis. Detta första framträdande i Telltale version av Marvels universum är ett eko av det naiva men uppriktig skildring som är etablerade i den senaste filmen. Hennes empatiska befogenheter tillhandahåller mycket humor, och skapar känslomässiga konflikter.

Den viktigaste av dessa konflikter är backstoryn mellan Nebulosa och Gamora, en syskonrivalitet med liv-och-död konsekvenser. Flashbacks uppdrag om vad som skapat den ursprungliga klyfta mellan de två är roligt att titta på att utvecklas, speciellt eftersom vi får möjlighet att se det från båda perspektiven.

Gamora - in karaktär i Guarians of the Galaxy Episode 3

Både Gamora och Nebula har varit djupt formad av resultaten av detta möte, vilket också kan sägas om de flesta av resten av skådespelarna och deras egna personliga förluster. Även om det är ett tema som vi har sett under hela säsongen fram till denna punkt, tanken av förluster som i grunden formar oss har särskild betydelse, eftersom den möjlighet som dessa förluster kan torkas bort börjar att riva laget isär.

Med hel galax att utforska, jag erkänner att jag en viss besvikelse att den här historien än en gång slingrar sig mot en annan inte-så-mystiska antika templet. Det är en anmärkningsvärd upprepning som Rocket även skämt om platsen är ledan vid ankomst. I stället för en spännande ny vista eller konstigt att avslöja, det tredje avsnittet finalen utspelar sig i ett rum som ser ut anmärkningsvärt som på andra platser som vi har besökt.

Samtidigt har de egenskaper som hittills definierat säsongen uthärda utan större förändringar. Facial animation och röst arbete kombineras på lämpligt sätt samt att pressa några äkta känslor av färgglada främmande hjältar, och skriver som lockar till några leenden, om endast sällan skrockar. Action-scener är välkomna, och presentera några coola bekämpa utbyte. Men de känns fortfarande stelt, särskilt som kort stamning laster ibland pausa åtgärder i avgörande ögonblick.

Guardians of the Galaxy Eposide 3 visar upp både spänning och stämning

Medan jag har ännu inte stött på några oöverkomliga tekniska problem, var jag tvungen att ta itu med en tillfällig progression bugg i Episod Tre, där en viktig konversation popup-inte visas, stopp för min förmåga att flytta berättelsen framåt. På en senare test av sekvensen, har problemet oförklarligt löst sig, men inte innan jag tillbringat en halvtimme med att försöka lista ut vad jag saknade.

Telltale fortsätter att göra lite roliga saker med dessa välbekanta serietidning hjältar, särskilt när det gäller att utarbeta karaktär bakgrund i övertygande sätt. Mer Än En Känsla sveper upp den första konflikten, och lägger ut en ny för att föra oss in i efterföljande avsnitt. Om denna delbetalning inte dramatiskt upp spänningen, åtminstone den upprätthåller en stabil berättande takt, och fans av galaxys mest älskvärda utrymme misfits bör fortsätta att hitta stunder av kul.

Guardians of the Galaxy: Episode 3 — Betyg

Det är inte Telltale Games bästa spel genom tiderna, men för inbitna fans av Guardians Of The Galaxy serien så bjuder spelet på både god underhållning, spänning och många timmar stämningsfullt spelande.

6.9 av 10