Recension – Uncharted: The Lost Legacy

En bild från spelet Enchartered: The Lost Legacy

Nathan Drakes dagar av äventyr är över. Drakes farväl är så definitiv som de kommer. Naughty Dog skrev Uncharted 4: Thief’s End som en slutsats till Drake’s story, och det slutade på en poetisk och tillfredsställande anteckning. Att föra honom tillbaka i huvudrollen skulle vara dumt. Det är verkligen över. Är Drakes namn synonymt med Uncharted? Han är underbart karismatisk och engagerande, men vi vet nu att han inte är livsnerven för den.

Den Förlorade Legacy är alla som nitning och uppnås som någon oskärmad titel. Vi lär oss att äventyrets hjärta trumpar allting, och kan sträcka sig till alla tecken.

Chloe Frazer passar in i den viktigaste rollen, men aldrig en gång skrivs på ett sätt där du känner att hon ersätter eller replikerar Drake. Hon är lika lekfull, men hon är kopplad annorlunda; Hon är mer än den otillförlitliga hustler som vi kortfattat känt till i Uncharted 2: Among Thieves. Att bestämma vem hon är tar tid i The Lost Legacy, delvis för att hon är otroligt bevakad, men också för att du ska lära känna henne mitt i ett äventyr.

Chloe närmar sig slutet på en heist som hon organiserat med Nadine Ross, den tidigare paramilitära chefen vände skattesökaren från Uncharted 4, som på många sätt är den polära motsatsen till Chloe, pragmatisk och fixerad på resultat. Vi är kvar och undrar varför de är tillsammans för lite för länge, men tillfredsställande svar kommer så småningom fram. När förvirringen smälter bort, klarar Chloe och Nadine in i ett trevligt (men lite turbulent) spår och hamnar en fascinerande duo att spåra. De är roliga, täta och fantastiskt oförutsägbara i både deras handlingar och ord – deras kemi fungerar även som de ofta stöter huvudet.

Chloe och Nadine är på jakten på Ganesh Golden Tusk, som de tror är belägna i de förlorade ruinerna i Hoysala Empire, som ligger i Indiens västra Ghats, en annan del av världen. Naughty Dog blir ett naturskönt konstverk för Spelare att utforska. Duoen är snart i strid med en upprorisk rebellledare som heter Asav, som ursprungligen verkar vara en annan galning som älskar skatten, men är senare avslöjad för att vara mycket farligare och listigare än förväntat. Asav flytta narratnålen lika mycket som hjältarna, och berättelsen stiger från osäkerheten i hans handlingar.

Jag önskar bara att Naughty Dog inte skulle ha behövt referera till Drakes så ofta – en distraktion som ofta underhåller och kan vara intressant men placeras mer i rampljuset än vad som behövs och minskar Chloe och Nadines ägande av äventyret.

The Lost Legacy var ursprungligen avsett att vara en bonus episod för Uncharted 4, men slutar vara en legitim uppföljare som är helt och hållet fullt utrustad som någon av Drakes äventyr – det är bara lite kortare. Jag skulle aldrig säga att några av de ochartade spelen är för långa – de lämnar mig alltid mer – men den nya posten visar korthet fungerar lika bra, eftersom resan känns mer brådskande och effektiviserad.

The Lost Legacy’s gameplay är en direkt fortsättning av Uncharted 4, hänger hatten hårt på samma gripkrok, stealth och open-world exploration Drake som används. Utanför en lås-pick mekaniker – som kan leverera hög intensitet när den används i områden där fiender är på patrull – Naughty Dog introducerar inte mycket som kan klassificeras som “nytt”. När jag arbetade mig över Indiens förlorade ruiner och underbara Djungler, jag kände aldrig att spelet behövde ett skott av något annat. Skådespelet är alltid så stort, och nästa upptäckt är alltid så lockande att jag inte tänkte på de åtgärder som fick mig där – förutom att de är roliga och pålitliga.

Även om gameplaymekanikerna passar som en välskött handske, har Naughty Dog fortfarande ett par knep upp sina ärmar. De pusselkontraptioner som uppfanns för att gömma Ganeskens gyllene tusk är utmanande, kloka och återigen handlar om skådespel. Två av dessa pussel rangerar bland mina favoriter i serien – en som handlar om plattformar och svängande axlar, och en annan som använder silhuetter på ett fascinerande sätt. Jag skulle till och med säga att dessa långsammare gameplaymoment är mer imponerande än seriens signaturuppsättningar, där allt exploderar och kollapser. Ja, Lost Legacy har gott om det, men det är inget du inte sett tidigare.

Med tanke på hur fullt utspelat det här äventyret är, kan Lost Legacy enkelt ha varit Uncharted 5. När Naughty Dog går nästa är någons gissning, men jag skulle gärna se att Chloe och Nadine återvänder för en annan jakt, eftersom de är lika engagerade som Drake-familjen. De gör ett helvete av ett lag.

Uncharted: The Lost Legacy – Betyg

The Lost Legacy kommer förpackat med alla Uncharted 4s multiplayer-innehåll, tillsammans med ett roligt kooperativ överlevnadsläge för upp till tre spelare. Människor som hoppar in i The Lost Legacys multiplayer går med i den befintliga basen av Uncharted 4-spelare. Utgåvan av Lost Legacy ger några tillägg, inklusive ett nytt Survival Arena-läge, med 10 vågor av strid, en del som slutar med krigsherrechefen. Du hittar också Asav som en spelbar karaktär. Nya skinn ingår för Lost Legacys anmärkningsvärda spelare. Jag njöt av Uncharted 4s multiplayer grundligt för sin kombination av run-and-gun och traversal mekanik. Detta är ännu en chans att se hur roligt det kan vara.

• Pris: ~350 kr
  • Släpptes: 22 Augusti 2017
  • Plattform: Playstation 4