Tekken 7: Recension

Tekken 7 logotyp på vit bakgrund

Tekken-serien har ett gammalt rykte i arkader, men för många spelare var det konsolportarna som lämnade ett bestående intryck. Dessa versioner introducerade ofta offbeat, dramatiska berättarkampanjer, liksom mer omfattande tillägg, såsom härligt udda beat-up och sportlägen. Och de senaste åren har målet att låsa upp och anpassa kläder till spelets stora kast avrundat det mest givande målet för alla: bli bra. Tekken 7 håller de flesta av dessa traditioner levande och levererar återigen den täta, hårdhäftande åtgärden som serien är känd för. Spelet har några problem med serverstabilitet vid lanseringen, men det är annars en bra uppföljare som med säkerhet säger sin position bland de bästa kampspelen idag.

Tre Karaktärer från spelet Tekken 7 poserar

Liknande andra 3D-fighters som Dead or Alive och Virtua Fighter, fokuserar Tekken 7 på att utnyttja rymd och lateral rörelse under strid. I stort är detta ett spel i centimedet; De flesta fighters stansar, sparkar och griper sig nära varandra och det finns liten marginal för fel. Ett ögonblick av obeslutsamhet eller en slarvig rörelse mot en mer skicklig spelare kan leda till en rad pummelingstrejker och ett skyndsamt nederlag, med tillstånd av spelets långa kombinationssträngar. Även om Tekken 7 kan straffas är dess kampsystem inte lika svårt att komma in i som det släpper på. Med ett intuitivt kontrollschema som tilldelar en knapp till varje lem, kan du lära dig att attackera och retaliera, steg för steg. Det långsiktiga tricket sätter i sig tiden att dissekera och memorera din favoritkaraktärs rörelse för att finjustera dina reflexer och diversifiera din taktik.

Tekken 7: Klagomål

Det största klagomålet du kan klaga på i Tekken 7 är att det inte gör ett bra jobb för att förklara invecklingarna i sin mekanik, än mindre hur man ska närma sig att lära sig din karaktär av val. Flyttlistorna för varje tecken svänger ofta runt 100 poster, som fungerar som en blandning av engångsattacker och kombinationer. Spara för några ikoner – som representerar attackegenskaper som spelet inte heller förklarar grundligt – listor är oorganiserade, utan att någon kategori eller hierarki talar om. Det bästa du kan göra är att hoppa in i träningsläge och flytta från ett steg till nästa. Tack och lov kan du bläddra genom attack tips live, under träning, och utan att upprepade gånger skriva in menyer.

Tekken 7: Inuti spelet

Tekken 7 bild från en cutscene

Inget av detta är att säga att Tekken 7 är för djupt, vilket skulle vara ett löjligt klagomål – djupet av sin roster och kampstilar är till din fördel. Poängen är att nya spelare kommer att ha mycket lite hjälp att lära sig något utöver grunderna när de hoppar in i strid. Detta är en besvikelse, med tanke på att andra kampspel har visat att det bästa sättet att behålla nya spelare är att ge dem en stridschans och bristen på instruktion är udda för Tekken, vilket bara ett spel tidigare (Tekken Tag Tournament 2) gav spelare Fight Lab mode – en plats för att studera hur mekanik och olika typer av attacker kan diktera flödet av en match.

Men om det här inte är din första King of Iron Fist-turnering och du har hållit med Tekken under sin mer än 20 års tjänstgöring, kommer du att upptäcka att Tekken 7 levererar samma stora kamp du känner och älskar med en stor sats Av nya karaktärer – och några nya mekaniker. Spelet innehåller noterbara nya supermovar som kan utlösas när en karaktärs hälsa är farligt låg, vilket också är rätt tid att släppa ut en raseri-drivenhet – en kraftfull standard kombinationsattack. Det viktigaste nya tillägget är attributet Power Crush Attack: Relevanta attacker kan absorbera inkommande hits i mid-animationen, så att du kan riskera lite hälsa för att öka dina chanser att landa ett kritiskt slag, vilket sprutar Tekkens annars välbekanta slagsmål med ett förnyat element av överraskning.

Tekken 7: Karaktärer

Med mer än 30 spelbara gubbar erbjuder Tekken 7 många kämpar och motståndare att studera. Imponerande är nästan en fjärdedel av roster helt ny. Den mest iögonfallande Tekken freshman måste vara Akuma, den rödhåriga, dåliga mannen i Street Fighter berömmelse. Införandet av brandbollar och orkanskoppor kan tyckas vara en udda passform för Tekken, men de känner sig inte överdrivna med tanke på att varje karaktär kommer med sina egna fördelar. Och när det gäller att vända ner Akumas projektiler specifikt, kan de enkelt sättas ut med tanke på spelets 3D-rörelse. Street Fighter fans kommer att uppskatta hur lätt det är att slåss som Akuma, eftersom många av hans traditionella drag och insatser är närvarande och redovisade. Även Street Fighters mätbaserade mekanik har överförts för sin Tekken-debut.

Brian Fury från Tekken 7

Intressant spelar Akuma också en central roll i huvudhistoria-läget. Hailed som det sista kapitlet i serieens långvariga berättelse om kampsport papa Heihachi Mishima och hans skrikande familj, kommer Tekken 7s berättelse att glädja Tekkens veteraner, speciellt när de ofta refererade men aldrig tidigare sett Kazumi Mishima bryter På scenen. Den enda stora undergången här är den roboten och inaktuella berättaren, en reporter som täcker Mishima-familjen. Hans leverans är för låg att ta seriöst och inte vittigt nog för att göra sin deadpan kadans rolig. Du kan också märka att vissa slagsmål verkar godtyckligt svårt på vägen, men tack vare genvägskommandot för kraftfulla attacker – ett system som kallas Story Assist – de är mer av en tillfällig irritation än en barriär.

Utöver de två till tre timmarna som spenderas på huvudberättelsen, får varje tecken som inte finns där, sitt eget korta kapitel, begränsat till en kort textinledning, en enda kamp och en unik avslutande cutscene. Inte alla är skapade lika, men det finns juveler att hitta som är målmedvetet besvärliga och lätta – det perfekta komplementet till Tekkens genomgripande melodrama. Fans av den främmande samuraien Yoshimitsu kommer till exempel att uppskatta hur han ursprungligen humaniserades och gjorde sårbar, för att sedan knäböjas i ljummen genom syftet med hans kärlek.

King från Tekken 7

Tekken 7 lever upp till seriens förkärlek för tongue-in-cheek shenanigans och ger dig generellt tillgång till serieens hela bakkatalog av cutscenes, från de allra första Tekkens low-res-clips hela vägen till bakgrundsfilmer gjorda speciellt för japanska Pachinko-maskiner. Det finns en hel del Tekken-historia att låsa upp, och samlingen är en underbar resa längs minneskörfältet.

Tekken 7: Microtransactions

Använda Fight Money tjänade genom att spela spelets olika lägen kan du köpa både cutscenes och kosmetiska saker för tecken. Tekken 7 erbjuder många grundläggande variationer av frisyrer eller glasögon att köpa, och lika många främlingar och tillbehör – inklusive neonfjärilsvingar, en flytande clownfish companion och automatgevär för att nämna några. Medan du verkligen inte behöver klä upp fighters i löjliga outfits, kommer det att ge dig en ny uppskattning för hur bekväm Tekken 7 är i sin egen hud. Det är ett hardcore, krävande kampspel, men det är också glatt att vara rumpa av sina egna skämt.

Objekt – så kallad “skatt” – kan också upplåsas istället för att köpas i Treasure Battle-läget, vilket sätter dig i en serie slagsmål med ökande belöningar och utmaningar. Det finns också träningsläge och ett arkadläge där du kan träna dina drag, men Treasure Battle är enkelt det mest attraktiva sättet att spendera din off-time i Tekken 7. Om du ska träna innan du hoppar online för att slåss, kanske du Bra har något att visa för det.

Devil Jin från Tekken 7

Tekken 7: Problem online

Några dagar efter lanseringen upplever Tekken 7s onlineslägen några problem på alla plattformar, och även om dessa är mestadels isolerade för rangordnade matcher, är det inte ovanligt att också förlora anslutningar i casual matcher. Det är ett problem som utgivaren Bandai Namco är medveten om och planerar att patcha, men det är inte alltid lätt att komma in i en match om du inte vill hamra försök i minuter. När du äntligen kan komma in i en match, be att det är över en bättre än genomsnittlig anslutning. Tekken 7 blir ett bildspel online under mindre förutsättningar.

Tekken 7: Betyg

Trots att rankade matcher för närvarande inte fungerar, är Tekken 7 ett lätt spel att rekommendera. Dess mångsidiga uppsättning är fylld med ett brett utbud av personligheter och stridsstilar, förstärkt av en inställning som man tvingas ta på allvar. Tekken fans kommer att hitta sitt nästa favoritspel – ett som är en produkt av årtionden som är värd för förfining. Och medan en del av detta djup kommer att gå förlorat eller oåtkomligt för nykomlingar, finns det tillräckligt roligt att vara ute utanför hård konkurrens för att hålla spelarna från alla spelbranscher grundligt underhållna.

• Pris: 419 kr
  • Släpptes: 18 Mars 2015
  • Plattform: PC, Playstation 4, XBOX One