Amiibo-exponeringen i Metroid går för långt

När Nintendo introducerade Amiibo, var dess lilla plastfigurer som representerade ett enormt teckenbibliotek, även företaget verkade förvirrad över deras användning. Förutom att tjäna pengar, uppnådde Super Smash Bros.-linjen Amiibo inte mycket, huvudsakligen som en förvaringsskåp för AI-rutiner. Deras framgång leder Nintendo till att driva Amiibo som ett initiativ, något som ska kopplas till nästan varje spel det släpper ut. Sedan dess har Nintendo kämpat med hur Amiibo ska användas i spel, och om det är vettigt att i praktiken tillämpa brist på vad som händer för nedladdningsbart innehåll.

Tyvärr, med Metroid: Samus Returns på 3DS, har Nintendo bestämt att Amiibo-användningen kommer att ersätta traditionella låser, som tycks låsa hela lägena bakom en spelares förmåga och önskan att köpa Amiibo.

Förra veckan avslöjade Nintendo planer för Amiibo-användning i Samus Returns, med hjälp av två Amiibo gjorda för spelet och två från Smash Bros.-serien. Varje figur har en annan användning under spelet, och en separat användning efter att ha avslutat spelet. Att slå spelet och skanna smashbros.-varianten av kraftpassad samus låser till exempel konceptkonst för spelaren att läsa. Även om detta inte är idealiskt är konceptkonstnären i bästa fall tangentiell till den övergripande erfarenheten och kan lätt nås i den moderna internetåldern. Den mycket mer egregious användning är Samus Returns-specifik version av titulär huvudperson, uppgift att låsa upp Fusion kostym och hårdare Fusion svårighet efter avslutad match.

Hard Mode har varit i tidigare Metroid-spel som Metroid Prime, Metroid Fusion, Metroid: Zero Mission och andra. I inget Metroid-spel innan Samus Returns har en svårare svårighet krävs ett extra köp. För att låsa detta innehåll har Nintendo tagit sitt eget problem med Amiibo: för att sälja statuetterna måste spelarna vara tvungna att äga dem. Ett sätt att få dem att övertyga är att göra dem nödvändiga för fansen som vill spela hårt och som sannolikt kommer att köpa varor kring serien.

Nintendo har stor nytta i spelgemenskapen från sin Aw Shucks attityd, och det blir ofta fördelen med tvivel om att det bara inte förstår varför något ser illa ut. Denna fråga kan verka liten, men det här flyget med Metroid Amiibo är exploaterande och tar en extra $ 15 från spelare utöver det redan fulla prisspelet. För några månader sedan argumenterade Brian Shea att Breath of the Wilds Amiibo-användning är det bästa Nintendo har gjort hittills , för att det uppmuntrade upptäckten. Amiibo-låserna tillsattes men onödiga fördelar som gjorde att spelaren mår bra om att skanna leksakerna. Samus Returns ’Amiibo är exakt motsatsen och känns som begrudging nödvändigheter mer än roliga tillägg.

Efter den dåliga försäljningen av både Other M och Federation Force, föreställer jag mig att Nintendo panickar om Metroid mer än det panikar om Amiibo. Serien har varit på is i många år eftersom Nintendo har kunnat hitta ett sätt att göra det så bra att det säljs tillräckligt för att motivera nya spel. Genom att göra Amiibo obligatoriskt för hardcore fans, de som sannolikt kommer att köpa spelet och vill ha svårare problem, ger Nintendo upp en högre försäljning i utbyte mot mer vinst från befintliga köpare. Kanske värst av allt, det känns allt djupt kyniskt, och det är inte något jag vill associera med Nintendo.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *