Artificiell Intelligens vinner mot Dota 2 proffs

Att använda spel för AI-forskning har blivit ganska vanligt de senaste åren, till exempel använder DeepMind StarCraft II för att utveckla sofistikerade rutiner och algoritmer. För att inte vara klådd av utvecklaren som gjorde spelet som de antog en mod av, visade Valve OpenAIs (Elon Musks artificiella intelligensbolag) egna intelligenta bot genom att ha den spela mot en professionell Dota 2-spelare.

Vid årets Dota 2 International-turnering gick Danil ”Dendi” Ishutin, en av spelets mest kända mid-lane-spelare, upp på scenen för att spela mot OpenAIs bot, som tydligen lärde sig spelet själva och inte efterliknar andras rörelser spelare. Den en-mot-en mitt-lane matchen var ingen tävling, eftersom boten krossade Ishutin. Enligt OpenAI gick botten också obesegrad i flera omgångar mot Syed ”SumaiL” Hassan och Artour ”Arteezy” Babaev, båda från Evil Geniuses Dota 2 roster.

Valve öppnade då boten till deltagare i turneringen, som kunde utmana det för chansen att vinna en av 50 Arcana-klassade objekt (den mest sällsynta och dyra i spelet). Alla 50 blev snabbt tilldelade, eftersom spelare hittade sätt att förvirra boten med otraditionella strategier, till exempel att locka fiendens våg av kryp från tornen som de kämpar över och få dem att jaga dig runt kartan (detta lämnar din allierade krypvåg fri till Attackera fiendens torn, vars förstörelse leder till en seger). Så, som i alla man-mot-maskinhistorier, gör bara något riktigt konstigt och robotarna kommer inte att kunna hantera det.