Historien och designen av Game Boy Advance

YouTube-kanal Visste du att Gaming , mest känd för sina insiktsfulla videor om gaming trivia, nyligen släppte en ny video som ser specifikt ut på Game Boy Advans design och skapande. Några intressanta kulor inkluderar hur det ursprungligen skulle ha mobiltelefonanslutning och hur Nintendo strävat efter bakåtkompatibilitet trots hinder.

Tillkännagavs 1999 och ursprungligen kodnamnet Project Atlantis lanserades Game Boy Advance 2001. Ursprungligen ville Nintendo ambitiöst att det skulle vara som ett handhållet Super Nintendo Entertainment System (SNES), och tidiga dev-kit visar en SNES-controller som är kopplad till kretskort. Teamet experimenterade också med mobiltelefonanslutning, som de hoppades skulle tillåta användare att spela multiplayer-spel, gå in i chattrum och läsa e-post på systemet.

Dessa idéer kom inte till rätta, men andra innovationer gjorde. Teamet stod inför problem när de skulle integrera systemets bakåtkompatibilitet, och Satoru Okada, generaldirektör för forskning och teknik, hittade äntligen en lösning.

Videon tittar också på några märkliga men fascinerande tillägg som såldes separat. Till exempel kan GlucoBoy-tillbehöret användas med Game Boy Advance, vilket gav incitament till unga spelare som kämpar mot diabetes för att kontrollera glukosnivåerna. Varje gång de tog en mätning skulle GlucoBoy belöna dem med poäng som kan användas för att köpa innehåll i spelet eller låsa upp andra spel på Game Boy Advance.

Ett annat koncept var en DVD-spelare som kan spela Game Boy Advance-spel. Eftersom det var en specialitet, såldes den bara hos bilhandlare. Titta på videon nedan för att lära dig mer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *