Kingsway recension – kriga med windows

Kingsway presenterar en enkel, effektiv slinga av slaying monsters, fullborda uppdrag, få erfarenhet och hitta nya loot. Du gör allt detta samtidigt som du undviker permadeath på en ö som är annorlunda varje gång. Vad som skiljer Kingsway från resten av rollspelet är dess anslutning till en gammal Windows-baserad estetik, med den gimmick som du kämpar med din egen fönsterhantering och interaktioner flyger över skärmen som kräver din omedelbara uppmärksamhet.

Spelet är enkelt men tillfredsställande: Välj en klass och ta dig över ön till slottet där chefen ligger, nivellering och plundring längs vägen. Du väljer från klassiska RPG-klasser med speciella förmågor, som skurkar som kan undvika och förgifta, eller ett djur som växer och kan äta något skräp du lägger på för träffpunkter. Andra klasser är upplåsta genom att uppfylla vissa krav, och de är alla roliga att tinker med – men i slutet av dagen handlar Kingsway om att hitta stora vapen och rustning och slänga den grundläggande attackknappen.

Bekämpning är den mest intressanta delen av upplevelsen, fistande fiender på dig som gör saker som att stänga dina öppna fönster, det finns flera knappar som måste slås snabbt, som att falla ispinnar, pilar skjuter över skärmen eller till och med växter som hotar att ensnare du. Kanske kan manen som du slamar med din klubb delas in i två eller den kultistiska chefen, du kämpar med att kalla upp en skelett av skelett med egna fönster, täppa upp skärmen och lägga på stress för en kamp. Denna gimmick är ursprungligen ganska smart och gör resan till en glädje, men föreställningen förlorar sin smak och faller av snabbt när du spelar igenom samma innehåll flera gånger, antingen för att du dog och måste slå igenom samma skelett igen eller slutföra Spel och är på strävan att få en annan slut.

Ett genomspel som görs noggrant för att få statistik, förmågor och redskap för att vinna, tar inte mer än ett par timmar, men du kommer förmodligen inte att vara mycket nöjd vid första änden. I grund och botten leder reglerna till en ganska slarvig slutsats, och om du är nyfiken kan du starta ett nytt spel och gräva djupare för att hitta fler slut och hemligheter. Den uppenbara vägen att ta ner den påstådda slutliga chefen i slottet är inte den enda vägen till seger, och du kan behöva tinker med några saker eller upptäcka några av kartens mysterier för att hitta andra.

Att springa igenom samma fängelsehålor, samla in samma gyllene kraftämnen och ta reda på hur man spelar nya klasser förlorar sin glans för efterföljande genomspel. De underhållande fantom som stänger dina fönster när de slår dig var coola första gången, men nu önskar du bara att de skulle lämna dig ensam och låta dig slog genom en skärm av getter och riddare. För alla dess slumpmässiga egenskaper känns Kingsway otroligt förutsägbar efter bara några timmar, och det skadar dess charm.

Kingsway-gimmicket är ganska strålande, men storheten svävar snabbt när du tar upp ditt svärd och personalen för den tredje eller fortsatta avslutningen. Nyheten av Kingsway är ganska potent, men det har bara ingen uppehållskraft. Som något att hamra ut på en dag och lägga ner aldrig att spela igen, är det en rolig avledning – men räkna inte med det för att du ska utforska den ständigt föränderliga ön under mycket längre tid än det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *