Sony är kortsynt och ignorerar Crossplay

När spelvärlden blir mer ansluten har Sony starkt planterat sin flagga i den fertila jorden av isolationism. Med spel som Minecraft och Rocket League har crossplay-funktionalitet över flera system och datorer fortsätter frågan om varför PlayStation 4 tar sin boll och går hem och fortsätter att plåga företaget. Sony har befunnit sig ett offer för sin egen framgång och tar nu en public relations-träff i sina ansträngningar för att hålla PlayStation 4: s köpvärde övertygande.

Detta förbi E3, Microsoft och Nintendo höll metaforiskt händer under en middag med ljusstake. Microsoft meddelade att Minecraft, otvivelaktigt ett av världens största spel, skulle vara crossplay över alla plattformar som stödde Better Together Update. Det betyder att du, om du äger Minecraft on Switch eller Xbox One eller PC, fortfarande kan spela spelet med alla dina vänner oavsett var de äger spelet. Det enda undantaget till detta är PlayStation 4.

Det är något av ett modernt problem med en modern lösning. Idén om konsolens tvärspel var oanständigt när varje system skiljer sig massivt. Online-spel var framträdande i PlayStation 2-tiden och acceptansen av varje konsol som sin egen ö tjänade som ett försvar mot de få tysta grumblesna om att spel inte var tvärkompatibla i online-miljöer. Men med konsoler som är byggda som glorifierade datorer blir det svårare för spelarna att förstå varför de måste äga samma system för att spela samma spel med vänner.

Ironiskt nog kan Sony ha varit den som startade den här konversationen. Genom att samtycka till Capcoms krav på att ha Street Fighter V-arbete över PlayStation 4 och PC (en spelmiljö som Sony har mindre ekonomisk andel än Microsoft gör), gjordes ett implicit argument att begränsning av en spelarbas till en enda konsol inte skulle vara tillförlitlig Till långsiktig tillväxt. Detta sätter Sony i den fackliga positionen att behöva hävda att deras spelarbas är tillräckligt för alla nu.

Ur ett affärssynpunkt är Sony inte fel. Som marknadsledare är en del av drivkrafts drivkraften tanken att vänner övertygar varandra om att köpa samma konsol så att de kan spela online tillsammans. Genom att ceding denna fördel till Microsoft eller Nintendo, två företag som har väldigt lite att förlora genom att bryta ner väggarna, kan Sony inte hävda att dina Xbox One eller Switch-äger vänner ska köpa en PlayStation 4 för att leka med dig. För ett spel som Rocket League, kanske detta inte är världens ände, men om dessa väggar håller sig sönder för Grand Theft Auto Online blir det ett ganska stort problem.

Men att vara rätt vinner inte alltid kriget. Sonys oförmåga att hitta rätt meddelande för sin hållning blir alltmer skadlig för företaget som med glädje har märkt sig som att vara i sina egna ord för spelarna. Det var bara några år sedan när Jack Tretton stod på scenen och lyckades hamra med Microsoft med sin inställning till begagnade spel och citerade fördelen för spelarna som sitt enda mål. Men inom samma generation, hämtar Sony och hänger på frågan om tvärspel, påkallar bilden av en nervös småstadskonsulent som försöker lossa deras slips medan de stammar för att undvika att svara på en fråga.

Jim Ryan, Sonys chef för global försäljning och marknadsföring, insisterade på att crossplay skadar barn genom att måla det som en vild väst där de inte kan skydda någon. Att lägga bort Sonys oförmåga eller ovilja att skydda spelarna på sina egna tjänster, är att idén om spelare som spelar Rocket League eller Minecraft tillsammans inte är särskilt annorlunda än de olika Square-Enix eller Telltale eller Rockstar-kontona som de redan använder för att spela online. Den enda stora åtskillnaden är att deras konsolrivare är värd för en av dessa, vilket gör att Sony ser ut som en spiteful snarare än protektionistisk.

På kort sikt gör Sony det enda de kan göra just nu, vilket är anka frågan och hoppas det går bort. På lång sikt har dammen brutits och spelare kommer att bli alltmer frustrerade av tanken att crossplay hålls hållbart. Tredje parten är medveten om vilka typer av spelare som skulle köpa ett öde eller en Titanfall, men passera eftersom de inte äger systemen de gör sina vänner. Utgivaren grumbles om att dessa problem i slutändan kommer att öka till ett tråkigt brus, då är ett pekfinger som Sony förblir det singulära hållet. Sonys singulära motivationsmoment är kortsynt och det är bättre att planera runt sin förlust nu än att bli överraskad när det är tvunget att ansluta sig till resten av branschen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *